lauantai 25. heinäkuuta 2020

Dora Jung ja Gunnel Nyman


Riihimäen Lasimuseossa mielenkiintoinen yhdistelmänäyttely 25.10.2020 asti.

Dora Jung  (1906-1980) herättää aina mielikuvia kauniista damastipellavaliinoista, taidokkaasta kudonnaasta kirkkotekstiileissä jne, nyt kuitenkin näyttelyyn oli kerätty ehkä niitä vähemmän tunnettuja töitään.

Gunnel Nyman (1909-1948) suunnitteli Riihimäen lasille ensimmäisen työnsä 1932. Enimmäkseen hän suunnitteli taidelasia, mitkä puhallettiin. Lasimuotoilun edelläkävijä hän oli.Töissään hän suosi paksua lasia, veistoksellisuutta, valon ja mittasuhteitten yhteistyötä.

Keräsin kuvia suosikeistani. Mietin mitä yhteistä on tekstiilitaiteilijalla ja lasitaiteilijalla. Ilmiöiden kauneus, uraauurtavat taiteilijat, olisko se siinä.

Picu kaupungissa 1935

Dora Jung suunnitteli muutaman ryijyn uransa alussa 1930-luvulla, mutta ei sen jälkeen. Tämä ryijy on ollut hänen omassa käytössä ja mahdollisesti itsensä kutoma. Minulle tuli mieleen, että tämä ryijy ei muistuta tuon ajan muita ryijyjä.


Calla 1946

Tunnusomainen Nymanin työ Nuutajärvelle.


Aivan ihana kala-aihe. Tämä on yksityiskohta Kuopion tuomiokirkkoon tehdystä antependiumista, jossa eiheena on viisi leipää ja kaksi kalaa, Suunnitteluvuosi 1961

Nymannille tyypillistä raskasta lasia. Punainen väri kuvassa muuttunut, mutta kaunis työ. 

Riikinkukko-aihe liinassa. Sama aihehan on näyttelyn mainoksessa (alla kuvana). Jung suunnitteli paljon lintuaiheita.



Sorsa vuodelta 1954. Tämä työ on samanlainen kuin se, millä hän voitti Milanossa toisen Gran Prix -mitallinsa sorsaparia esittävällä väripujotuksilla täydennetyllä damastilla.


Jungin kaunis damastiin kudotut liinat. Nymanin Maljakko 6312 vuodelta 1937. Puhallettua ja sileäksi hiottua lasia. 


Näkinkenkä-sarja, joka valmistui Artekin näyttelyyn 1957. Työtä pidetään Jungin kudonnallisen kehityksen yhtenä kulmakivenä. Neljä kudosta erilaisin tekniikoin ja langoin toteutettuina. 


Tämä kyyhkys-aihe on yksi suosikeistani. Todella kauniita.
Kyyhkysiä hän suunnitteli ensimmäisen kerran 1947 ja muokkasi mm. värein aihetta Milanon triennaaliin 1951.Sai ensimmäisen Grand Prix -mitallinsa.



Jätin tämän perhosen vuodelta 1977 viimeiseksi, koska en millään osaa kuvitella tätä työtä Dora Jungille. Kudos paksua rohdinpellavaa. Mutta hän suunnitteli muitakin perhosaiheita 70-luvulta ja niitä käytettiin teollisesti kudotuissa liinoissa,

Kiva näyttely. Gunnel Nymanin upeat raskaat työt, Dora Jungin hieman totutusta poikkeavat työt yhdessä antoi ihanan kuvan meidän upeista naistaiteilijoista. Kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa.