torstai 23. toukokuuta 2019

Siro-tyttönen muutti meille

Paperinkeräysnukke muutti meille. 1950-luvulla kerättiin paperia pula-ajan jälkeen ja saatiin tietystä määrästä paperia saatiin tietty määrä seteleitä. Seteleillä oli sitten mahdollista lunastaa mm. Siro-niminen nukke.
Siroplast-tehdas valmisti näitä Siurossa.

Vasemmalla on oma paperinkeräysnukke. Tästä nukesta on ollut vähemmän tietoa, mutta paperia keräsin valtaisan määrän ja nuken sain. Vielä oli kolmaskin nukke, neekerinukke. Sitä olen myös etsinyt jo pitkään.

Hyllyllä on vanhat nukkeni ja nyt Siro liittyi seuraan. Vasemmalla vaaleahiuksinen oli toiveitten täyttymys. Hänellä kun oli kammattavat hiukset! 60-luvulla elettiin ja vaatteet ompelin muodin mukaisesti. Op-kuviollinen musta-valkoinen pusero, missä niin tärkeitä rypytyksiä ja mikroshortsit.

 
Pitkään olen tätä Siro-nukkea ajatellut hankittavaksi ja nyt sitten sopivasti kohdalle kun osui. päätin ostaa sen.

16 kommenttia:

  1. Sinulla iso perhe seurana. Monet nuket tuovat mieleen oman lapsuuden, niiden kanssa vietettiin aikaa, leikittiin ja ommeltiin vaatteita. Itsellä joukossa niitä silmänsä sulkevia ja oli jopa kävelevä nukke. Irmeli

    VastaaPoista
  2. Ihana kokoelma! Vanhat nuket ovat niin kauniita!

    VastaaPoista
  3. Voi, tulee oma lapsuus mieleen. Siskoni kanssa leikimme lähes aina nukkien kanssa kotileikkejä, myöhemmin koululeikkejä. Minulle rakkain lelu oli kuitenkin nalle. Olen miettinyt, voisinko uudistaa sen jotenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä uudista. Vanha kaveri, vanhan näköinen. Sen kuuluukin olla leikityn näköinen. Tietysti jotain voi korjata, mutta mitään suurempaa uudistusta en tekisi.

      Poista
  4. Ihania nukkeja. Minulla oli aikanaan se tummahipiäinen nukke, minne lie hävinnyt muutoissa. Rakkain kuitenkin oli Italiasta tuotu silmänsä sulkeva posliininukke. Se oli niin hieno ettei meinannut uskaltaa leikkiäkkään sillä eikä muut saaneet koskea siihen ollenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nukke millä leikittiin olikin eri kuin se kallein aarre, joka vain istui hyllyssä kauniina.

      Poista
  5. Vastaukset
    1. Täytyy myöntää, että kuvassa on vain kolmannes nukeistani.

      Poista
  6. Onnea huomasin että sait ostettua tuon Siro nuken. On samanlainen kuin minun. Siskollani oli se vaalea hiuksinen versio.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kunpa saisikin myös vaaleahiuksisen ja sen neekerinuken, näin sitä silloin kutsuttiin.

      Poista
  7. Minulla on vaaleahiuksinen, hiukset melkein keltaiset, nukke ja siskollani tämä ruskeahiuksinen.Pirkko ja Sirkka nimeltään.

    VastaaPoista
  8. Täällä on ihania nukkeja! Siro nukesta en ole kuullutkaan, mutta on hieno juttu! Kuulun Suomen suurimpaan ikäluokkaan ja olen lapsena leikkinyt todella paljon nukeilla.
    Tämä on ihana postaus! En ole juurikaan löytänyt sivustoja jossa näitä nukkeja olisi. Toivon hyvin hartaasti, että laittaisit vielä lisää kuvia nukeistasi!!

    VastaaPoista
  9. Sinulla on oikein näyttävä nukkekokoelma!

    VastaaPoista
  10. Ihana nukkekokoelma ja keräysjuttu oli minulle uutta.

    VastaaPoista
  11. Hei ! Meillä kolmella sisaruksella oli nämä paperinkeräysnuket, vanhimmalla se 'neekerinukke' Saara, keskimmäisellä Siro-nukke Marjatta ja minulla nuorimmaisella toinen 'pieni'nukke Elina nimeltään. Ja on se minulla vieläkin tarkasti tallessa. Saivat siinä vanhemmat kerätä aikamoisen määrän paperia, että kaikki saimme nuket. Ja muistaakseni vielä pikkuveljemmekin sai jotain.Kiitos sinulle mukavasta muistelusta !

    VastaaPoista